Astăzi, Marți, 17 Decembrie, 2024 Sf. Proroc Daniel și Sfinții trei tineri: Anania, Azaria și Misail 1 Timotei 1 8 Noi însă știm că legea-i bună dac’o folosești legal ;1 9 știind aceasta, că legea nu-i pentru cel drept, ci pentru cei fărădelege și nesupuși, pentru cei necredincioși și păcătoși, pentru necuvioși și spurcați, pentru uci- gașii de tată și ucigașii de mamă, pentru asasini, 10 pentru cei desfrânați, pentru sodomiți, pentru vânzătorii de oa- meni, pentru cei mincinoși, pentru cei ce jură strâmb și pentru tot ceea ce se împotrivește învățăturii sănătoase 11 după Evanghelia slavei ferici- tului Dumnezeu, care mi-a fost încredințată mie. 12 Mulțumesc Celui ce m’a întărit, lui Hristos Iisus, Domnul nostru, că m’a socotit credincios prin aceea că m’a pus să-I slujesc, 2 13 pe mine, cel ce mai’nainte eram blasfemiator și prigonitor și batjo- Literal: dacă cineva se folosește de ea potrivit legii; în conformitate cu ceea ce spune legea însăși. 1 = Fidel; demn de încredere.2 coritor. Dar am fost miluit, fiind- că’ntru necredință am făcut-o din neștiință ;3 14 și harul Domnului nostru cu’m- belșugare a prisosit împreună cu credința și cu iubirea cea întru Hristos Iisus. Luca 14 25 Și mergeau cu El mulțimi nu- meroase; și, întorcându-Se, le-a zis: 26 „Dacă vine cineva la Mine și nu urăște pe tatăl său și pe mamă și4 Necredința – nu prin refuzul de a crede, ci prin absența revelației – este izvor al ignoranței și, ca urmare, circum- stanță atenuantă acordată de Dumnezeu celor ce, în interiorul ei, săvârșesc răul: „De nu le-aș fi spus, păcat n’ar avea” (In 15, 22). Pavel se referă la atitudinea și faptele lui de dinainte de convertire. 3 Ebraism preluat de greaca veche și, prin ea, de limbile moderne. Nu e vorba de a urî în înțelesul propriu al cuvântului, căci Iisus nu îndeamnă niciodată la ură, ci la capacitatea de a te despărți imediat și total de cei dragi spre a deveni adept apropiat al Domnului. Matei, care și-a scris Evanghelia mai întâi în aramaică și apoi în greacă, a fost conștient de riscul acestui cuvânt și a formulat aceeași teză 4 pe femeie și pe copil și pe frați și pe surori, până și viața sa, nu poate fi ucenicul Meu. 27 Și cel ce nu-și poartă crucea și nu-Mi urmează Mie, nu poate fi ucenicul Meu. 28 Cine dintre voi, vrând să-și zi- dească un turn, nu stă mai întâi și-și face socoteala cheltuielii, da- că are cu ce să-l termine?, 29 ca nu cumva, punându-i temelia și neputând să-l isprăvească, toți cei care vor vedea să înceapă a-l lua în râs, 30 zicând: Acest om a început să zidească și n’a putut isprăvi!… 31 Sau care împărat, plecând să se bată’n război cu alt împărat, nu stă mai întâi să se sfătuiască dacă e’n stare să-l întâmpine cu zece mii pe cel care vine împotrivă-i cu douăzeci de mii? 32 Iar de nu, fiind acela încă de- parte, îi trimite solie și se roagă de pace. 33 Așadar, oricine dintre voi care nu se leapădă de tot ce are, nu poate fi ucenic al Meu. 34 Bună este sarea; dar dacă și sa- rea își va pierde gustul, cu ce va fi dreasă? în termeni prioritari: „Cel ce-și iubește pe tatăl său (…) mai mult decât pe Mine…” (Mt 10, 37). 35 Nu mai e bună de nimic, nici în pământ, nici în gunoi, ci se aruncă afară. Cel ce are urechi de auzit, să audă!”5 Tâlcuire „Bună este sarea; dar dacă și sarea se va strica, cu ce va fi dreasă?” Sa- rea sunt uceni- cii Domnului care, propovăduind în- vățăturile Lui oame- nilor, au înlăturat din aceștia stri- căciunea sufletească. Dacă vom numi educație această propovădui- re, înseamnă că putem numi sare și educația. Deci, putem spune cu alte cuvinte: bună e educația, dar dacă și educația se va strica, la ce mai este bună? Educația lucrează precum sarea atunci când e pă- trunsă de principiile și elementele învățăturii Domnului, când se află în ucenicie la Domnul; dar îndată ce se abate de la această cale și în locul învățăturii Domnului își în- sușește învățături străine, se strică și devine netrebnică, se molipsește ea însăși de stricăciune, de rătăcire și minciună și începe să lucreze nu Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia 5 spre vindecare, ci spre îmbolnăvi- re. Istoria a dovedit și dovedește acest lucru cu numeroase pilde. Dar de ce nu ia nimeni aminte la aceste pilde? Vrăjmașul îi întunecă pe toți și lor li se pare că a sta în lumină înseamnă a te ține cât mai departe de învățătura Domnului.6 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 6