Astăzi, Luni, 6 Ianuarie, 2025 (†) Botezul Domnului (Dumnezeiasca Arătare — Boboteaza) Psalmul 117 26 Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului; pe voi v’am binecuvântat, cei din casa Domnului. Psalmul 135 1 Mărturisiți-vă Domnului, că este bun, că în veac este mila Lui. Tit 2 11 Căci harul lui Dumnezeu li s’a arătat, mântuitor, tuturor oame- nilor, 12 învățându-ne să lepădăm fără- delegea și poftele lumești, și’n vea- cul de acum să trăim cu stăpânire de sine, cu dreptate și cucernicie, 13 așteptând fericita nădejde și ară- tarea slavei marelui Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus Hris- tos ,1 14 Cel ce pe Sine S’a dat pentru noi ca să ne răscumpere din toa- tă fărădelegea și să-Și curățească Sieși popor ales, râvnitor de fapte bune. Tit 3 4 Dar când s’a arătat bunătatea lui Sau: marelui nostru Dumnezeu și Mântuitor, Iisus Hristos. 1 Dumnezeu, Mântuitorul nostru, și iubirea Sa de oameni, 5 El nu din pricina faptelor pe care le-am făcut noi întru drepta- te, ci după mila Sa ne-a mântuit prin baia nașterii din nou și prin înnoirea Duhului Sfânt 2 6 pe Care din belșug L-a vărsat peste noi prin Iisus Hristos, Mân- tuitorul nostru, 7 pentru ca, îndreptățiți fiind prin harul Său, întru nădejde să deve- nim moștenitori ai vieții veșnice. 3 Matei 3 13 Atunci a venit Iisus din Galileea la Iordan, către Ioan, ca să fie botezat de către acesta. 14 Ioan însă Îl oprea, zicând: „Eu sunt cel ce are trebuință să fie bo- tezat de Tine, și Tu vii la mine?…”. 15 Și răspunzând Iisus, i-a zis: „La- să acum, că astfel se cuvine ca Botezul creștin. Sintagmă cu dublă semnificație: spălarea omului de păcate și regenerarea lui într’o viață nouă, sub imperiul Duhului Sfânt. 2 Literal: după nădejde; potrivit nă- dejdii. În gândirea și limbajul lui Pavel, nădejdea nu e o simplă speranță umbrită de îndoieli sau condiționări, ci o cer- titudine în interiorul căreia Dumnezeu rămâne credincios propriilor Sale făgă- duințe. 3 noi să’mplinim toată dreptatea ”. Atunci L-a lăsat. 4 16 Și după ce a fost botezat, Iisus a ieșit îndată din apă, și iată cerurile I s’au deschis; și Ioan a văzut Du- hul lui Dumnezeu pogorându-Se ca un porumbel și venind peste Dânsul. 17 Și iată, glas din ceruri grăind: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit!”5 Tâlcuire Botezul Domnului se mai numeș- te și Dumnezeias- ca Arătare, întru- cât cu acest pri- lej S-a arătat în chip văzut singurul Dumnezeu Adevărat, Cel în Treime închinat: Dum- nezeu-Tatăl prin glasul din cer, Dumnezeu-Fiul – Cel întrupat – prin botez, Dumnezeu – Duhul Sfânt – prin pogorârea asupra Celui Botezat. Aici se arată și tai- na legăturilor dintre ipostasurile În limbajul biblic, dreptatea în- seamnă acordul omului cu planul lui Dumnezeu de a mântui lumea. 4 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia 5 Sfintei Treimi: Dumnezeu-Duhul Sfânt de la Tatăl purcede și întru Fiul se odihnește, dar nu pur- cede din El. Se mai arată aici și că iconomia întrupării pentru a noastră mântuire a fost săvârșită de Dumnezeu-Fiul cu împreu- nă-lucrarea Duhului Sfânt și a lui Dumnezeu-Tatăl. Se mai arată și faptul că mântuirea fiecăruia nu se poate săvârși altfel decât în Domnul Iisus Hristos, cu harul Sfântului Duh, prin bunăvoirea Tatălui. Toate tainele creștinătă- ții strălucesc aici cu lumina lor dumnezeiască și luminează minți- le și inimile celor ce cu credință săvârșesc această mare prăznuire. Veniți să ne înălțăm cu mintea și să ne afundăm în contemplarea acestor taine ale mântuirii noastre, cântând: „în Iordan botezându-te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat”, care chivernisește în chip treimic mântuirea noastră și ne mântuiește în chip treimic.6 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 6