Astăzi, Vineri, 10 Ianuarie, 2025 Sf. Ier. Grigorie, episcopul Nyssei †) Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești Sf. Ier. Dometian, episcopul Melitinei Evrei 7 18 Astfel, prima poruncă se des- ființează din pricina neputinței și a nefolosului ei 19 – căci legea n’a desăvârșit nimic –; în schimb, ni s’a adus o mai bu- nă nădejde prin care ne apropiem de Dumnezeu, 20 și încă nu fără jurământ; căci aceia fără jurământ au devenit preoți, 1 21 dar El, cu jurământ, prin Cel ce I-a grăit: Juratu-S’a Domnul și nu-I va părea rău: Tu ești preot în veac. 22 Și cu aceasta, Iisus a devenit chezașul unui mai bun testament. 23 Și încă ceva: aceia mai-mùlți au devenit preoți, fiindcă moartea îi împiedica să dăinuiască, 24 dar Iisus are o preoție netrecă- toare prin aceea că El rămâne în veac. 25 De aceea și poate să-i mântuias- că în chip desăvârșit pe cei ce prin = Leviții.1 El se apropie de Dumnezeu, fiind El pururea viu ca să mijlocească pentru ei. Luca 21 37 Și ziua era învățând în templu, iar noaptea, ieșind, o petrecea pe Muntele numit al Măslinilor. 38 Și tot poporul venea dis-de-di- mineață la El în templu, ca să-L asculte. Luca 22 1 Și se apropia sărbătoarea Azime- lor, care se cheamă Paști. 2 Și arhiereii și cărturarii căutau cum să-L omoare; că se temeau de popor. 3 Și-atunci a intrat Satana în Iuda, cel numit Iscarioteanul, care era din numărul celor doisprezece. 4 Și el s’a dus și a stat de vorbă cu arhiereii și cu căpeteniile oastei ,2 Aici e vorba de ofițerii din garda templului, care erau evrei și se recrutau dintre leviți. 2 cum să-L dea în mâinile lor. 5 Și ei s’au bucurat și s’au învoit să-i dea bani; 6 iar el a primit și căuta să li-L dea în mână la adăpost de mulțime .3 7 Și a sosit ziua Azimelor, în care trebuia să se jertfească Paștile. 8 Și i-a trimis pe Petru și pe Ioan, zicând: „Mergeți și ne pregătiți Paștile, ca să mâncăm”.4 Tâlcuire A intrat satana în Iu- da și l-a învățat cum să-l vândă pe Domnul; el s-a învoit și L-a tră- dat. Satana a intrat în el fiindcă ușa îi era deschisă. Lăuntrul nostru este întotdeauna zăvorât; Domnul însuși stă afară și bate ca să I se deschidă. Dar atunci cum se deschide el? Prin încuviințare. Satana intră în cel care înclină de partea sa; dimpotrivă, în cel care înclină de partea Domnului intră Domnul. De faptul că intră Literal: „fără mulțime”; adică într’un moment când Iisus nu e în contact cu poporul. 3 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia 4 satana, nu Domnul, este vinovat însuși omul. Nu-ți îngădui cugete plăcute satanei și nu le primi, nu te lăsa înrâurit de ele și nu te învoi cu ele și satana va pleca așa cum a venit, căci nu i s-a dat putere asupra nimănui. Dacă el pune stăpânire pe cineva, asta e din pricină că omul însuși se dă rob. Începutul a tot răul sunt gândurile. Nu primi gânduri rele și astfel vei închide satanei pentru totdeauna ușa sufletului tău. Da- că-ți vin gânduri rele, nu ai ce-i face – nici un om nu scapă de asta și nici nu este vreun păcat aici. Gonește-le și gata; vin iar, goneș- te-le iar și tot așa întreaga viață. Dacă ai să primești gândurile și ai să zăbovești asupra lor, nu este de mirare că va apărea și încuviințarea față de ele; atunci ele vor deveni și mai greu de alungat. După în- cuviințare apar dorințele rele de a săvârși o nelegiuire sau alta. Do- rințele nehotărâte se opresc până la urmă asupra unui anumit păcat, apare hotărârea, și gata păcatul! Ușa inimii este trântită la pere- te. Îndată ce apare încuviințarea la păcat, se năpustește înlăuntru satana și începe să tiranisească su- fletul. Sărmanul suflet este atunci gonit și istovit întru săvârșirea faptelor netrebnice ca un rob sau ca un dobitoc de samar. De n-ar fi îngăduit gândurile rele, nu s-ar fi întâmplat nimic de felul acesta.5 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 5