Astăzi, Duminică, 2 Februarie, 2025 (†) Întâmpinarea Domnului Duminica a XVII-a după Rusalii (a Cananeencei) Evrei 7 7 Or, nu-i nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai mare. 8 Iar aici iau zeciuială niște oameni muritori; dar acolo, unul care e mărturisit că este viu. 9 Și, ca să spun așa, prin Avraam a dat zeciuială și Levi, cel ce ia zeciuială, 10 căci el era încă în coapsele lui Avraam când pe acesta l-a întâm- pinat Melchisedec. 11 Dacă deci desăvârșirea ar fi fost prin preoția Leviților – căci sub ea i s’a dat poporului legea –, ce nevoie mai era ca un alt preot să se ridice după rânduiala lui Mel- chisedec, și să nu se zică „după rânduiala lui Aaron”? 12 Căci unei schimbări a preoției îi urmează neapărat și o schimbare a legii. 13 Fiindcă Acela despre Care se spun aceste lucruri face parte din- tr’o altă seminție, din care nimeni n’a slujit altarului; 1 14 deoarece învederat este că Dom- nul nostru a odrăslit din Iuda , seminție despre care Moise n’a 2 Iisus Hristos.1 Ca „fiu al lui David”, acesta fiind el însuși descendent al lui Iuda, unul din fiii lui Iacob. 2 spus nimic cu privire la preoți. 15 Acesta e un lucru și mai înve- derat dacă, după asemănarea lui Melchisedec, se ridică un alt preot 16 care S’a făcut nu după legea unei porunci trupești , ci după puterea unei Vieți nepieritoare; 3 17 căci se mărturisește despre El: Tu ești preot în veac, după rân- duiala lui Melchisedec. 2 Corinteni 6 16 sau ce înțelegere este între tem- plul lui Dumnezeu și idoli? Că noi suntem templu al Dumnezeului Celui-Viu, așa cum a zis Dum- nezeu că întru ei voi locui și voi umbla și Eu voi fi Dumnezeul lor și ei vor fi poporul Meu. 17 De aceea ieșiți din mijlocul lor și osebiți-vă, zice Domnul, și de nimic necurat să nu vă atingeți și Eu vă voi primi pe voi. 18 Și vă voi fi vouă Tată și voi Îmi veți fi Mie fii și fiice, zice Domnul Atotțiitorul. 2 Corinteni 7 1 Având deci aceste făgăduințe, iubiților, să ne curățim pe noi de toată întinarea trupului și a duhu- Preoția leviților se transmitea din tată’n fiu, din generație’n generație. 3 lui, desăvârșind sfințenia în frica lui Dumnezeu. Luca 2 22 Și când s’au împlinit zilele cu- rățirii lor după legea lui Moise, L-au dus la Ierusalim ca să-L pună înaintea Domnului ,4 23 așa cum este scris în legea Domnului, că tot întâi-născutul de parte bărbătească va fi închinat Domnului ;5 24 și ca să dea jertfă, așa cum s’a zis în legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. 25 Și iată, era în Ierusalim un om cu numele Simeon; și omul acesta era drept și temător de Dumnezeu, așteptând mângâierea lui Israel; și Duhul Sfânt era peste el. 26 Și i se vestise de către Duhul Sfânt că nu va vedea moartea pâ- nă ce nu-L va vedea pe Hristosul Ritualul purificării era prescris nu- mai pentru femei, la patruzeci de zile de la nașterea pruncului (Lv 12, 2-8). Luca insistă nu numai asupra grijii părinților lui Iisus de a se supune ritualurilor stabilite de lege, dar și asupra locului unde ele se petrec, Ierusalimul, punct de pornire și de încheiere a activității mesianice. 4 Literal: „sfânt Domnului se va che- ma”, în sensul că pruncul devine pro- prietatea lui Dumnezeu, pus în slujba Celui-Preaînalt. 5 Domnului. 27 Și din îndemnul Duhului a venit la templu; și când părinții L-au adus înlăuntru pe Pruncul Iisus, ca să facă pentru El după obiceiul legii, 28 el L-a primit în brațele sale și a binecuvântat pe Dumnezeu și a zis: 29 „Acum slobozește în pace pe robul Tău, Stăpâne, după cuvân- tul Tău, 30 că văzură ochii mei mântuirea Ta 31 pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor, 32 Lumină spre descoperire nea- murilor și slavă poporului Tău Israel”. 33 Iar tatăl și mama Sa se mirau de cele ce se grăiau despre El. 34 Și i-a binecuvântat Simeon și i-a zis Mariei, mama Sa: „Iată, Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora din Israel și spre semn de împotrivire6 35 și chiar prin sufletul tău va trece sabie – pentru ca gândurile7 Prin dumnezeirea Sa – neînțeleasă sau rău înțeleasă – Iisus și adepții Săi vor deveni obiectul a numeroase dispute, contraziceri, contestări și persecuții. 6 Ca și Fiul ei, Maria va fi ținta celor ce-i vor contesta fie maternitatea divină, 7 din multe inimi să se descopere”. 36 Și era și Ana proorocița, fiica lui Fanuel, din seminția lui Așer; înaintată în zile multe, ea trăise cu bărbatul ei șapte ani după fecioria ei. 37 Văduvă, până la optzeci și patru de ani, ea nu se depărta de templu, noaptea și ziua slujind în post și rugăciuni. 38 Și venind și ea în chiar ceasul acela, Îi mulțumea lui Dumnezeu și le grăia despre El tuturor celor ce așteptau mântuire în Ierusalim. 39 Și când au săvârșit toate cele după legea Domnului, s’au întors în Galileea, în cetatea lor Nazaret. 40 Iar Copilul creștea și Se întărea cu duhul, plin de înțelepciune; și harul lui Dumnezeu era peste El. Matei 15 21 Și ieșind de acolo, Iisus a plecat în părțile Tirului și ale Sidonului. 22 Și iată, ieșind o femeie canaane- eancă din hotarele acelea, striga, zicând: „Miluiește-mă, Doamne, Fiul lui David!, fiica mea este rău chinuită de demon”. 23 El însă nu i-a răspuns nici un cuvânt. Și apropiindu-se ucenicii fie perpetuitatea fecioriei; sabia e simbol al suferințelor ei viitoare. Săi, Îl rugau, zicând: „Elibereaz-o, că strigă în urma noastră”. 24 Iar El, răspunzând, a zis: „Nu sunt trimis decât la oile cele pier- dute ale casei lui Israel”. 25 Iar ea, venind, I se închina, zi- când: „Doamne, ajută-mă!” 26 El însă, răspunzând, i-a zis: „Nu este bine să iei pâinea copiilor și s’o arunci câinilor”.8 27 Iar ea a zis: „Da, Doamne, dar și câinii mănâncă din fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor”. 28 Atunci răspunzând Iisus, i-a zis: „O, femeie, mare este credința ta; fie ție precum voiești!” Și s’a tă- măduit fiica ei din ceasul acela.9 În mentalitatea vremii, Evreii erau „fiii” lui Dumnezeu, în timp ce păgânii erau considerați „câini”. Iisus folosește acest limbaj nu spre a o jigni pe femeia străină, ci pentru a-i pune la încercare stăruința în credință și’n rugăciune. Prin răspunsul ei, femeia și le dovedește pe amândouă și, în plus, smerenia, virtute crucială pentru dobândirea mântuirii. 8 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia 9 Tâlcuire Întâmpinarea Dom- nului. Întâmpinân- du-L, pe Domnul Îl înconjoară pe de o parte drep- tatea care așteaptă mântuirea nu de la sine – Simeon, dim- preună cu viețuirea aspră în post și rugăciuni, însuflețită de cre- dință – Ana; pe de alta, însăși curăția, desăvârșită și neștirbită Fecioara de Dumnezeu Născătoa- re, dimpreună cu smerita și tăcuta supunere și încredințare în voia lui Dumnezeu – Iosif logodni- cul. Strămută în inima ta toate aceste stări duhovnicești și-L vei întâmpina pe Domnul nu purtat, ci venind singur către tine, Îl vei primi în brațele inimii tale și vei înălța o cântare ce va pătrunde cerurile, veselindu-i pe toți îngerii și sfinții.10 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 10